Hipokrates, czyli warto pokazywać pozytywne przykłady. Rozmowa z dyr. lubuskiego NFZ Ewą Skrbeńską

Leszek Kalinowski
Leszek Kalinowski
Ewa Skrbeńska, dyrektor lubuskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia w Zielonej Górze
Ewa Skrbeńska, dyrektor lubuskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia w Zielonej Górze Mariusz Kapała
Rozmowa z dyrektor lubuskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia Ewą Skrbeńską o wspólnym plebiscycie (NFZ i Gazety Lubuskiej) pod hasłem Hipokrates, oczekiwaniach pacjentów i nie tylko

Plebiscyt Hipokrates, organizowany przez Narodowy Fundusz Zdrowia wspólnie z „Gazetą Lubuską” to…

…okazja do podziękowania lekarzom, pielęgniarkom, farmaceutom, placówkom… To pokazanie pozytywnych postaw, wzorów. To przyczynek do dyskusji o służbie zdrowia, oczekiwaniach pacjentów. Zwykle jest tak, że niezadowolony ze świadczeń medycznych pacjent, mówi o tym głośno, trafia do mediów, rzecznika praw pacjenta czy różnych instytucji. Napisze, zadzwoni, poinformuje kogo trzeba. Natomiast zadowoleni pacjenci o tym nie mówią. A warto przecież pokazywać pozytywne przykłady, placówki, kadrę medyczną. I taką okazją do tego jest dla mnie wspomniany plebiscyt.

Ciągle mamy problem z pochwaleniem kogoś?

Tak wynika. Rzadko, ale zdarza się, że do LOW NFZ takie „pochwalne” pisma wpływają. My oczywiście cieszymy się z nich, informujemy o tym danego lekarza czy placówkę, która także czuje się zaskoczona postawą pacjentów. Myślę jednak, że takie pochwały, podziękowania za opiekę, są bardzo potrzebne, sprawiają satysfakcję, zwiększają motywację do podejmowania kolejnych działań na rzecz pacjenta. Są też inspiracją dla innych. Warto te postawy, zauważane przez pacjentów, pokazywać. To też pewnego rodzaju motywacja i mobilizacja dla środowiska medycznego.

To także dodatkowa informacja dla pacjenta?

Dzięki plebiscytowi pacjenci dowiadują się o placówkach, o lekarzach czy farmaceutach. Może być to dla nich podpowiedź, gdzie się udać na wizytę czy poradę.

A oczekiwania pacjentów są dziś większe niż kilka czy kilkanaście lat temu?

Pacjenci zwracają uwagę nie tylko na właściwą diagnostykę i leczenie, ale także coraz bardziej na tzw. otoczkę podczas wizyty u lekarza. Chcą być traktowani z szacunkiem. Są zestresowani samą wizytą, więc oczekują, że będą mogli spokojnie porozmawiać, uzyskać odpowiedzi na wszystkie pytania w sposób jasny i zrozumiały. Wtedy czują, że są właściwie zaopiekowani. To m.in. dlatego coraz większą uwagę zwraca się na ten aspekt podczas kształcenia przyszłych lekarzy czy pielęgniarek. Stąd też pierwsza w kraju Katedra Humanizacji Medycyny w Collegium Medium Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Pacjenci są chyba dobrze zaopiekowani przez pielęgniarki, bo to na nie głosowało w plebiscycie najwięcej osób?

Pacjenci mają częstszy kontakt z pielęgniarką niż z lekarzem. Kiedy leżą w szpitalu, to pielęgniarka przychodzi do łóżka na każde naciśnięcie przycisku. To ona mierzy temperaturę, podłącza kroplówkę, przynosi leki, poprawia pościel, pomaga nie tylko w czynnościach higienicznych. Stąd pacjenci chyba nie mają problemu, by w taki sposób podziękować im za wzorową opiekę i pomoc w powrocie do zdrowia. Czują, że pielęgniarka spełniła ich oczekiwania, związane ze świadczeniami medycznymi.

O zmieniających się oczekiwaniach pacjentów będzie też mowa podczas gali plebiscytu, która odbędzie się 25 listopada w Pszczewie?

W programie uroczystości jest też debata pod hasłem „Hipokrates wczoraj, dzisiaj, jutro” w której do udziału zaprosiliśmy: Izabelę Sawczyn, koordynatora działu rehabilitacji w Szpitalu Wielospecjalistycznym w Gorzowie Wielkopolskim, dra Tomasza Kremera, konsultanta wojewódzkiego w dziedzinie medycyny rodzinnej i Darię Wielogórską – Rutkę, prezes Okręgowej Izby Aptekarskiej w Zielonej Górze.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Ostrzał Kijowa. W trakcie operacji na sercu dziecka zabrakło prądu

Materiał oryginalny: Hipokrates, czyli warto pokazywać pozytywne przykłady. Rozmowa z dyr. lubuskiego NFZ Ewą Skrbeńską - Zielona Góra Nasze Miasto

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gubin.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie