Oszustwa na BLIK’a nie są nowością i można na ten temat przeczytać wiele artykułów. Mimo to, sprawcom nadal udaje się osiągnąć cel. Co zatem powoduje, że dajemy się nabrać?
- Czynnikiem, który może powodować, iż tracimy środki na koncie jest brak dokładnej weryfikacji otrzymanej wiadomości - mówi komisarz Justyna Kulka, oficer prasowa Komendy Powiatowej Policji w Krośnie Odrzańskim. - Jest to czynność, którą zawsze musimy wykonać, bez względu na to kto jest nadawcą wiadomość jaką otrzymamy za pośrednictwem sms, czy też za pomocą komunikatorów, bowiem nigdy nie możemy mieć pewności kto faktycznie do nas pisze.
Straciła 800 zł. Oszust podszył się pod jej siostrę
Jak ważny jest telefon weryfikujący, przekonała się o tym mieszkanka powiatu krośnieńskiego, która w wyniku oszustwa, którego padła ofiarą, straciła z konta ponad 800 złotych.
Za pośrednictwem komunikatora otrzymała z konta „siostry” wiadomość z prośbą o opłacenie paczki za pomocą kodu BLIK, gdyż skończyły się jej środki na koncie. Kobieta nic nie podejrzewając, przesłała na komunikator kod, a następnie zaakceptowała transakcję.
- Po chwili okazało się, że siostra nie może zalogować się na konto, nie prosiła o opłacenie paczki i przesłanie kodu, a za wszystkim stoi oszust, który włamał się na konto portalu społecznościowego siostry i podszywając się pod nią wysłał wiadomość - relacjonuje J. Kulka.
Rozmowa telefoniczna, którą odbyły miała miejsce za późno, bo mimo wykonania telefonu do banku o zablokowanie środków, pieniądze zniknęły z konta. W ten sposób mieszkanka powiatu krośnieńskiego straciła ponad 800 złotych.
Jak chronić się przed oszustami?
Takich sytuacji jak opisana powyżej jest bardzo wiele. Pamiętaj, korzystając z płatności mobilnych i stron internetowych:
- stosuj zasadę ograniczonego zaufania i nie działaj w pośpiechu;
- zawsze weryfikuj otrzymane prośby o przesłanie kodu BLIK, nawet jeśli otrzymujesz je od bliskich;
- zawsze chroń swoje konta internetowe i nigdy nie udostępniaj haseł do logowania;
- pamiętaj o każdorazowym wylogowaniu się z konta;
- używaj różnych haseł do poszczególnych kont i zadbaj, żeby ich kombinacja liter, cyfr i znaków była trudna do złamania;
- nie udostępniaj nikomu wygenerowanych kodów do transakcji internetowych;
- nie wchodź na dołączone do wiadomości linki i nie loguj się przez nie na swoje konto bankowe (dotyczy to także otrzymanych wiadomości email);
- zawsze zwracaj uwagę na logo, nazwę i adres URL strony internetowej. Sprawdzaj czy po lewej stronie linku znajduje się mała kłódka oraz wyrażenie „https” świadczące o tym, że dane połączenie jest szyfrowane;
- robiąc przelew, upewnij się o prawidłowości numeru konta adresata oraz przesyłanej kwoty;
- zanim potwierdzisz otrzymany z banku kod do przelewu, upewnij się czy widniejąca w treści sms kwota jest właściwa;
- przypominaj o tych zasadach w rozmowie z rodziną i znajomymi, w ten sposób pomożesz im ustrzec się przed działaniem oszustów
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
- KPP w Krośnie informuje o zmianie dzielnicowych. Gdzie będą działać policjanci?
- Wrzesień miesiącem zbrodni. W powiecie krośnieńskim dochodziło do morderstw
- 39-latek miał ponad 2 promile. Uciekał przed policjantami z Krosna Odrzańskiego
- Policja w Gubinie szuka włamywaczy, którzy próbowali ukraść sprzęt z firmy w Pleśnie
Polub nas na fb
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?