Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Podniesienie zabytkowego mostu w Krośnie Odrzańskim oraz remont przeprawy. Koszt? 72 miliony złotych! Kiedy ruszą prace?

Łukasz Koleśnik
Łukasz Koleśnik
Podniesienie mostu w Krośnie Odrzańskim ma rozpocząć się w przyszłym roku. Na czas prac kierowcy będą przejeżdżać przez Odrę dzięki mostowi tymczasowemu.
Podniesienie mostu w Krośnie Odrzańskim ma rozpocząć się w przyszłym roku. Na czas prac kierowcy będą przejeżdżać przez Odrę dzięki mostowi tymczasowemu. Łukasz Koleśnik
Zbliża się rozpoczęcie prac, dotyczące podniesienia mostu w Krośnie Odrzańskim, które ma zwiększyć poziom żeglowności Odry i umożliwić przepłynięcie lodołamaczom. Koszt inwestycji wyceniono na 72 miliony złotych! Ostatnio miały miejsce konsultacje związane z zadaniem. Nie były najlepiej zorganizowane...

O planowanym podniesieniu zabytkowej przeprawy pisaliśmy już w tym oraz zeszłym roku. Wokół inwestycji pojawiało się wiele wątpliwości. Miejscowi martwili się przede wszystkim czy 115-letni stalowy most wytrzyma operację, która będzie polegała na wzniesieniu go ok. dwa metry wyżej niż obecnie jest usytuowany. Inni zastanawiali się jak będzie wyglądać ruch drogowy, gdy będą przeprowadzane prace - tym bardziej, że most w Krośnie Odrzańskim to jedyna przeprawa przez Odrę w promieniu kilkudziesięciu kilometrów.

Po co podnosić most w Krośnie Odrzańskim? Pytamy o szczegóły inwestycji

Podniesienie mostu w Krośnie Odrzańskim jest jednym z elementów Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły, w tym Krosna Odrzańskiego i okolic.

- Efekt podniesienia mostu musi być rozpatrywany łącznie z innymi pracami w ramach projektu. Dzięki przebudowie obiektu nastąpi zwiększenie klasy obciążenia mostu - wyjaśnia Anna Tarka, rzecznik prasowy i Kierownik Zespołu Komunikacji Społecznej i Edukacji Wodnej w Państwowym Gospodarstwie Wodnym Wody Polskie oraz Regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej we Wrocławiu. - Podniesienie mostu umożliwi zwiększenie prześwitu dla jednostek pływających uczestniczących w akcjach lodołamania.

Czy Odra zostanie pogłębiona?

- W ramach Projektu OPDOW nie przewiduje się prac pogłębiarskich w rejonie Krosna Odrzańskiego - odpowiada A. Tarka. - Poza przebudową mostu w ramach odrębnego zadania przewiduje się modernizację ostróg. Działania te mają na celu podniesienie skuteczności akcji lodołamania, co przyczyni się do podwyższenia poziomu zabezpieczenia ochrony przeciwpowodziowej na Odrze.

Jak dodaje rzeczniczka Wód Polskich, ponadto dzięki inwestycji konstrukcja mostu zostanie wyremontowana, a system komunikacyjny unowocześniony. - Parametry przeprawy nie zostaną podniesione: nie zmieni się szerokość jezdni, a wzmocnienie obiektu do klasy obciążenia C będzie niezauważalne dla kierowców - podkreśla A. Tarka. - Prace nad przygotowaniem mostu tymczasowego zaplanowane są na początkowym etapie realizacji zadania i będą uzgodnione z wykonawcą po podpisaniu kontraktu. Zakończenie robót planowane jest na drugi kwartał 2023 roku, natomiast wartość kontraktu zgodnie z listem akceptującym wynosi ponad 72 mln zł.

Lodołamacze i żegluga na Odrze w Krośnie Odrzańskim. Czy ma to sens?

Plany modernizacji żeglugi na Odrze nie są tematem nowym. Niektórzy powiedzą, że mają one podobną historię jak staranie się o obwodnicę w Krośnie Odrzańskim, czyli dziesiątki lat. Temat łączy się również z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym. Od powodzi stulecia, która miała miejsce w 1997 roku na ochronę przeciwpowodziową Polska wzięła z Banku Światowego dwa kredyty na Projekt Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry i Wisły. Ten, który dotyczy m.in. podniesienia mostu w Krośnie Odrzańskim oraz zabezpieczenia przeciwpowodziowego w dolnej części miasta jest trzeci.

Pierwsza z tych inwestycji wywołuje więcej kontrowersji, ponieważ po co podnosić most nad Odrą? Tego typu zadanie niewiele ma wspólnego z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym. Powtarza się, że chodzi o przepływ lodołamaczy, tylko że ostatnia powódź lodowa, wywołana spiętrzeniem kry, miała na Odrze miejsce ok. 1940 roku...

- Choć kolejny rok z rzędu obserwujemy łagodną, niemal bezśnieżną zimę, związaną ze zmianami klimatu, to nawet w takich warunkach wystarczy tylko kilka mroźnych dni, żeby powstały zjawiska lodowe, które mogą przyczynić się do powodzi zatorowych - mówi A. Tarka, rzecznik prasowy Wód Polskich. - Cechą charakterystyczną zlodzenia rzek Polski jest długo trwająca faza zamarzania oraz występowanie kilku cykli zlodzenia i topnienia lodów w okresie jednego sezonu zimowego. W okresie zamarzania rzeki powstaje śryż, który zatrzymuje się na płyciznach i innych przeszkodach tworząc zatory. W okresie topnienia pokrywy lodowej niebezpieczeństwo może stanowić pochód kry, która może zatrzymywać się w podobnych miejscach jak śryż. Najczęściej do powstania zatorów dochodzi na ostrych zakrętach rzeki, gdzie koryto jest wypłycone, występują łachy i wyspy, w przekrojach mostowych, jazach lub śluzach.

Konsultacyjna klapa?

Zanim dojdzie do realizacji inwestycji muszą zostać przeprowadzone konsultacje, które często mają znaczący wpływ na zadanie. Tak było w przypadku tego projektu w okolicach Międzyodrza, gdzie miejscowi ekolodzy wskazali poważne błędy w obliczeniach i ostatecznie Wody Polskie wycofały się.

- Konsultacje społeczne stanowią jeden z elementów informowania lokalnych społeczności o nowych inwestycjach w terenie oraz wymóg Banku Światowego, współfinansującego inwestycję w zakresie planu zarządzania środowiskiem oraz planu pozyskania nieruchomościami - wyjaśnia Anna Tarka. - Wody Polskie uzyskały już decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych wydaną prze burmistrza Krosna Odrzańskiego oraz decyzję o pozwoleniu wodnoprawnym.

Jak informują Wody Polskie, do tej pory odbyły się konsultacje społeczne w zakresie planu zarządzania środowiskiem (PZŚ). Przygotowany dokument (PZŚ) został upubliczniony na stronach internetowych Wód Polskich oraz na stronie Biura Koordynacji Projektu, Urzędu Miasta w Krośnie Odrzańskim. Konsultacje trwały od 10 czerwca do 2 lipca. Informacje o możliwości zapoznania się z treścią projektu PZŚ oraz zgłoszenia wniosków i uwag wraz ze wskazaniem szczegółowych danych kontaktowych (adres e-mail, numer telefonu) podano do publicznej wiadomości, także w lokalnej prasie. Plakat zawierający informację o prowadzonych konsultacjach społecznych rozwieszany był także na terenie Krosna Odrzańskiego. Na plakacie informacyjnym zawarto również dane o planowanym webinarium oraz możliwości zadawania pytań i zgłaszania uwag w formie telefonicznej. Rozesłano zaproszenia do 36 podmiotów.

Takie webinarium odbyło się 17 grudnia i dotyczyło głównie projektu planu pozyskania nieruchomości, który jest związany z podniesieniem mostu w Krośnie Odrzańskim. W tym spotkaniu internetowym uczestniczyło Stowarzyszenie 515, które od ponad roku zajmuje się sprawami związanymi z Odrą na terenie Krosna Odrzańskiego (od aktywizacji mieszkańców po ochronę rzeki).

- Członkowie Stowarzyszenia dołączyli z małym opóźnieniem do "konsultacji", ale konsultacjami nazwać tego nie możemy - opisuje prezes Stowarzyszenia 515, Magdalena Bobryk. - Forma zdalnego spotkania nie pozwalała na swobodne konsultowanie - byliśmy raczej biernymi obserwatorami przedstawionego materiału, transmisja była przerywana, uciekał obraz, głos. Możliwość zadawania pytań mieliśmy wyłącznie na czacie. Nie było żadnej listy uczestników tak aby potwierdzić swoją obecność i zobaczyć kto bierze udział i ile jest tych osób.

- Nie widzieliśmy wizualizacji jak finalnie mają wyglądać po zakończeniu prac konkretne miejsca (najazdy na most), nie ma też ich w żadnym z udostępnionych dokumentów - dodaje wzburzona M. Bobryk.

Prezes Stowarzyszenia 515 dodaje, że informacja dotycząca webinarium pojawiła się późno i do tego wprowadzała w błąd. - Plakaty rozwieszone w przestrzeni miasta owszem były, ale zawierały błąd merytoryczny. Informowały o nieistniejącym miejscu gdzie miał być zamieszczony link do webinarium. Link został opublikowany na wskazanej stronie dopiero dopiero 14 grudnia, czyli na 3 dni przed konsultacjami - opowiada M. Bobryk.

- Wody Polskie ewidentnie utrudniają proces i chcą, żebyśmy my mieszkańcy jak najmniej ingerowali w przebieg ich zadania - podsumowała M. Bobryk. - Będziemy dokładnie się przyglądać temu co i jak robią na Odrze, na jej 514 kilometrze, bo właśnie tu jest most, perełka inżynieryjna i najbardziej rozpoznawalny element krajobrazu naszego miasta.

Najważniejszy jest remont mostu

O podniesienie przeprawy nad Odrą w Krośnie Odrzańskim pytamy burmistrza Marka Cebulę. - Nie ma wątpliwości, że krośnieńskim most wymaga remontu - podkreśla. - Jeśli to jest jedyna szansa 115-letniego zabytku, to ta inwestycja musi zostać zrealizowana.

- Co do samego podniesienia mostu, mam swoje wątpliwości. Choć sama koncepcja nie do końca mi się podoba, to jest to dla nas szansa na rozwój - przyznaje M. Cebula. - Trwają prace dokumentacyjne, dotyczące użeglowienia szlaku Odry. Nie mam pojęcia kiedy do tego dojdzie i czy w ogóle się wydarzy, ale prawda jest taka, że gdyby szlak Odry był żeglowny, to w tej chwili nasz most zatrzymałby wiele jednostek pływających. Dzisiaj inaczej oblicza się rentowność transportu drogą rzeczną. Mówi się o kontenerach, które muszą stać jeden na drugim, żeby taki transport był opłacalny. A to oznacza, że pod mostem w Krośnie Odrzańskim obecnie trudno zmieścić się jednostkom z tak usytuowanym towarem. Jeśli podniesienie mostu miałoby w przyszłości sprawić, że przez Krosno Odrzańskie będzie pływało więcej statków, to kolejny krok w kierunku rozwoju miasta. Może on sprawić, że miasto faktycznie stanie się ostatnim portem rzecznym na polskim odcinku Odry, który może mieć duże znaczenie gospodarcze.

Obecnie uzgadniany jest plan pozyskania nieruchomości. Dokumenty oraz ankiety na temat inwestycji zostały przygotowane i rozesłane do osób objętych projektem. W ramach realizacji zadania nie są planowane żadne przesiedlenia. Już w styczniu 2021 roku Wody Polskie powinny zawrzeć kontrakt na podniesienie mostu w Krośnie Odrzańskim. Ponadto na początku roku ma zostać oddany plac budowy pod realizację zabezpieczenia przeciwpowodziowego w dolnej części stolicy powiatu krośnieńskiego.

Podniesienie mostu w Krośnie Odrzańskim ma rozpocząć się w przyszłym roku. Na czas prac kierowcy będą przejeżdżać przez Odrę dzięki mostowi tymczasowemu.

Podniesienie zabytkowego mostu w Krośnie Odrzańskim oraz rem...

Podniesienie mostu w Krośnie Odrzańskim ruszy w przyszłym roku:

CZYTAJ RÓWNIEŻ:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krosnoodrzanskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto