Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rewolucyjne zmiany w badaniu technicznym samochodów. Dokumentacja fotograficzna i podwójna stawka za spóźnienie

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Badanie techniczne samochodu będzie wymagało teraz dokumentacji fotograficznej
Badanie techniczne samochodu będzie wymagało teraz dokumentacji fotograficznej K. Łokaj/PolskaPress
Szykują się rewolucyjne zmiany w badaniach technicznych samochodów. Projekt ustawy, który je wprowadzi w życie, został właśnie przyjęty przez Radę Ministrów, a wkrótce zajmą się nią posłowie oraz senatorowie. Najważniejsze nowości to m.in. obowiązek dokumentowania fotograficznego obecności pojazdu na badaniach technicznych. Dodatkowa opłata za badanie techniczne pojazdu po terminie ma ma być z kolei podwójna.

Projekt ustawy o zmianie ustawy – prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedstawiony został przez ministra infrastruktury. Zakłada stworzenie spójnego systemu nadzoru nad badaniami technicznymi pojazdów oraz działalnością stacji kontroli pojazdów. Zaproponowane zmiany dostosują polskie prawo do przepisów UE. Kiedy więc ostatecznie wejdą w życie? Większość z nich zapowiadana jest od 1 stycznia 2023 roku, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać z dniem następującym po dniu ogłoszenia ustawy. Przepisy mają być zgodne z unijną dyrektywą z 2014 roku.

Dokumentacja fotograficzna pięć lat w systemie

Dla kierowców istotna jest informacja, że cały proces badania technicznego ma zostać fotografowany, a zdjęcia mają być dowodem na stan techniczny pojazdu oraz fakt, że taki właśnie pojazd w ogóle pojawił się na stacji kontroli pojazdów. To ma wyeliminować sytuację, kiedy badanie odbywa się tylko “wirtualnie”, a dany pojazd wcale nie przyjeżdża do diagnosty. Fotograficzna dokumentacja ma trafić do bazy danych stacji na 5 lat, licząc ten czas od daty przeprowadzenia przeglądu.

Jeśli jednak nie zgadzamy się z wynikiem badania, to możemy zażądać, by zostało ono wykonane na tej samej stacji diagnostycznej ponownie, ale już w obecności inspektorów Transportowego Dozoru Technicznego.

Spóźnienie powyżej 30 dni: podwójna stawka

Druga istotna zmiana, to większa opłata za opóźnienia w wykonaniu badania technicznego. Jeśli wykonamy je 30 dni po terminie to stawka będzie podwójna. Zapłacimy więc 196 zł w przypadku auta osobowego. Dziś płacimy 98 zł za badanie samochodu osobowego, 162 zł za pojazdy zasilane gazem, a 153 zł za badanie samochodu ciężarowego. Dodatkowych opłat za spóźnienie nie ma.

Rząd zdementował także 26 lipca informacje o tym, jakoby stawki za przeprowadzenie badania technicznego miały zostać podniesione. Tak więc pozostaną one na dotychczasowym poziomie.

Według danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów dziś ponad 300 tys. badań pojazdów odbywa się z opóźnieniem co najmniej 30-dniowym.

Większy nadzór nad badaniami i ich przebiegiem

Wprowadzony zostanie także organ nadzoru nad prawidłowością przeprowadzania badań technicznych, umieszczania cech identyfikacyjnych oraz dokonywania innych czynności diagnosty związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu.

- Zmiana powinna wpłynąć na wyższą jakość wykonywanych badań technicznych, co wiąże się z wyeliminowaniem z ruchu drogowego pojazdów w złym stanie technicznym – podkreśla Ministerstwo Infrastruktury.

Nadzór powierzony zostanie dyrektorowi Transportowego Dozoru Technicznego. Natomiast starosta będzie nadal organem nadzoru nad przedsiębiorcami prowadzącymi stacje kontroli pojazdów, a dodatkowo nadzorować będzie także przedsiębiorców, którzy prowadzą ośrodki szkolenia diagnostów.

Powstanie też nowy system egzaminowania i szkolenia dla kandydatów na diagnostów i diagnostów. Określone zostaną szczegółowe wymagania dla ośrodków szkolenia (infrastruktura i wykładowcy) oraz stworzony zostanie system przeprowadzania odpowiednich egzaminów oraz obowiązkowych szkoleń (tzw. warsztatów doskonalenia zawodowego) dla diagnostów.
Zmiana ta ma wpłynąć na podwyższenie jakości pracy diagnostów, ich kwalifikacji i kompetencji oraz poprawę rzetelności wykonywanych przez nich badań technicznych.

Za organizowanie i przeprowadzanie egzaminów dla kandydatów na diagnostów odpowiedzialny będzie dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego. Powstanie też Krajowy Punkt Kontaktowy do spraw Badań Technicznych, odpowiedzialny za wymianę informacji z krajowymi punktami kontaktowymi innych państw członkowskich Unii Europejskiej oraz z Komisją Europejską.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Rewolucyjne zmiany w badaniu technicznym samochodów. Dokumentacja fotograficzna i podwójna stawka za spóźnienie - Dziennik Zachodni

Wróć na gubin.naszemiasto.pl Nasze Miasto