Trwają przygotowania do XV odsłony Święta Karpia w Osiecznicy. Do kupienia będzie 1,5 tony ryby i nie tylko!

Łukasz Koleśnik
Tak w poprzednich latach wyglądało Święto Karpia w Osiecznicy.
Tak w poprzednich latach wyglądało Święto Karpia w Osiecznicy. Łukasz Koleśnik
Już od kilku tygodni trwają przygotowania do XV odsłony Święta Karpia w Osiecznicy pod Krosnem Odrzańskim. Wielka impreza odbędzie się w sobotę (13 sierpnia). Do kupienia będzie 1,5 tony karpia i nie tylko!

Święto Karpia w Osiecznicy pod Krosnem Odrzańskim to zawsze wielkie wydarzenie, a przede wszystkim... potężna uczta. Impreza związana jest oczywiście z gastronomią, a przede wszystkim z karpiem przyrządzanym w każdej postaci (choć można również kupić na miejscu żywą rybę).

Trwają intensywne przygotowania do jubileuszowej, XV odsłony Święta Karpia. Organizatorzy mają pełne ręce roboty, a będą mieli jej jeszcze więcej na tydzień przed wydarzeniem. Nad Świętem Karpia pracuje około 70 osób w wiosce, która liczy około 1000 mieszkańców.

- Jak każdego roku, przygotowania zaczynają się na około miesiąc przed samą imprezą - opowiada jeden z głównych organizatorów i pomysłodawców Święta Karpia, Bogdan Śnieżek. - Teraz zaczyna się najcięższa praca. Zwożenie sprzętu, namiotów, stołów. W ostatnim tygodniu, jak zwykle, zajmiemy się przygotowaniem samego karpia.

Wypracowana została już stała liczba, jeśli chodzi o karpia. - To około 1,5 tony - mówi B. Śnieżek. - Co prawda zdarza się, że ryby brakowało w okolicach godz. 19.00 podczas poprzednich odsłon imprezy. Nie zamierzamy jednak przygotowywać więcej. Dawniej cyklicznie zwiększaliśmy "tonaż" karpia, jednak jednego roku wzięliśmy 1,75 tony i nie trafiliśmy z pogodą. Wtedy ryba nie zeszła. Oczywiście później sobie te resztki zagospodarowaliśmy. Lepiej jednak, żeby tej ryby pod koniec dnia zabrakło, niż gdyby miała zostać.

Można spodziewać się setki gości

Jak wspomnieliśmy na początku, Święto Karpia to wielka uczta w Osiecznicy. Choć związana jest głównie z rybą, to trzeba też przygotować stoiska z innym jedzeniem. I tu również mówimy o potężnych liczbach, np. 5000 pierogów czy 1000 pętek kiełbasy. Trudno się dziwić, skoro przez Osiecznicę tego dnia przewija się mnóstwo osób.

- Przyjeżdżają do nas nie tylko mieszkańcy województwa lubuskiego, ale również spoza naszego regionu, a także z Niemiec - opowiada B. Śnieżek. - Dawniej prowadziliśmy rozeznanie. Trzy lata temu doliczaliśmy się około 7-8 tysięcy gości. W zeszłym roku prawdopodobnie było ich więcej, ale z liczeniem daliśmy sobie spokój. Każdego roku mamy zapełnione trzy wielkie parkingi.

Tak w poprzednich latach wyglądało Święto Karpia w Osiecznicy.

Trwają przygotowania do XV odsłony Święta Karpia w Osiecznic...

Stawiają na sprawdzoną formułę Święta Karpia

Święto Karpia nie będzie różniło się mocno od poprzednich odsłon. - Stawiamy na sprawdzoną formułę. Jeśli chodzi o warstwę artystyczną, to nigdy nie mieliśmy tutaj wielkich gwiazd, ale zawsze występowały u nas fajne zespoły, których goście chętnie słuchali - opowiada B. Śnieżek.

Święto Karpia rozpocznie się w sobotę (13 sierpnia) o godz. 14.00. Impreza jest organizowana pod patronatem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jak co roku, na miejscu będzie można się zaopatrzyć w karpia przyrządzanego na 1000 sposobów: wędzony, z rusztu, smażony, zupa po węgiersku, rosół z karpia, możliwość zakupu świeżego karpia.

Jeśli chodzi o występy artystyczne, to na niewielkiej scenie w Osiecznicy pojawią się: zespół Szli do Wsi, Modry Len, DJ Kamil Pilawa, S.T. Art Studio, Na Wójtowej Roli z gminy Dąbie oraz Zumba z Katarzyną Lech. Do tego wieczorem zaplanowana jest zabawa do białego rana z muzyką DJ Adama.

Ponadto odbędą się zawody wędkarskie na łowisku komercyjnym w Czetowicach (zgłaszać można się przez Gospodarstwo Rybackie "Karp", sklep wędkarski 555, łowisko Czetowice).

Tego samego dnia przy Szkole Podstawowej w Osiecznicy odbędzie się Lubuski Piknik Zdrowia i Profilaktyki, a tam:

• bezpłatne badania i porady,