Znowu kradną tory? Tym razem elementy starych linii kolejowych znikają w okolicach Gubina, na wysokości Pleśna. Ktoś tego pilnuje?

Łukasz Koleśnik
Łukasz Koleśnik
Elementy starych linii kolejowych w okolicy Pleśna zaczęły znikać. To sprawka złodziei? Zdjęcie Czytelnika
Otrzymaliśmy wiadomość od Czytelnika z okolic Gubina, który zwrócił nam uwagę na kradzież elementów starych linii kolejowych w mieście i okolicy. - Ten proceder cały czas trwa - zaznacza pan Roman. - Stare tory każdego dnia znikają. Nikt tego nie pilnuje?

Pan Roman zgłosił się do nas już dwa lata temu. Wtedy zwrócił uwagę na kradzież torów z linii kolejowej, która biegnie przez ulicę Śląską w Gubinie.

- Często tam biegam i zauważyłem, że musi tam często dochodzić do kradzieży torów, ponieważ z każdym tygodniem było ich coraz mniej.

Nasz rozmówca mówił, że nie wyglądało to na prace rozbiórkowe właściciela. - Nie widać, aby jakiekolwiek prace były tam przeprowadzane w ciągu dnia. Działalność za to jest na skalę wręcz przemysłową. Jednak elementy znikają w nocy. Gdyby to była legalna rozbiórka, to chyba przeprowadzaliby ją w dzień, prawda? - stwierdza pan Roman.

Więcej o tym pisaliśmy tutaj:
Kradną tory na potęgę w okolicach Gubina? Straż ochrony kolei mówi, że nie. To co się stało?

Kradną elementy torów w okolicach Pleśna

Od tamtego tematu minęły dwa lata. Ponownie napisał do nas Czytelnik z Gubina.

- Po torach, o których wspominałem wcześniej nie ma już śladu, a znikać zaczęły tory na wysokości miejscowości Pleśno - poinformował pan Roman.

Nasz rozmówca załączył też zdjęcia, na których widać, że brakuje elementów linii kolejowych. - Czy ktoś tego pilnuje? - dopytuje.

Te linie już dawno powinny zostać rozebrane

Paweł Tomczyk z Gubina to miłośnik kolejowy, który zbiera wszelkie informacje, dotyczące kolei, która kiedyś funkcjonowała w mieście przygranicznym.

- Jeśli chodzi o tory w okolicach Pleśna, to nieużytki. Już dawno powinny zostać rozebrane. Można byłoby tam stworzyć np. ścieżkę rowerową - mówi P. Tomczyk. - W statusie widnieje, że linia jest zawieszona, ale nie została całkowicie zlikwidowana, chociaż nie działa od lat.

P. Tomczyk dodaje, że podobne sytuacje zdarzają się w innych miejscach. - Wystarczy pojechać na stacje kolejowe po drodze do Lubska i zobaczyć w jakim są stanie - mówi. - Nawet rampy z cegieł zostały okradzione.

- Berlinka, bo tak nazywała się ta trasa, tutaj jeździła najszybsza wówczas kolej na świecie i tam były bite rekordy - opowiada P. Tomczyk. - Jeździł tam pociąg z Bytomia do Berlina. Szkoda tej trasy. To było świetne połączenie chociażby Wrocławia z Berlinem. Jak bylem w Stargardzie na tym odcinku, to tam tez tory już dawno temu zostały przetopione.

Czy PKP reaguje na tego typu kradzieże?

O kradzież torów w Pleśnie zapytaliśmy Straż Ochrony Kolei. - Jest to wygaszona linia, która nie działa od kilkunastu lat - zaznacza inspektor Artur Wołoszyn z Komendy Regionalnej Straży Ochrony Kolei w Zielonej Górze. - Skupiamy się przede wszystkim na pilnowaniu czynnych linii, gdzie narażone na kradzież są nowoczesne sprzęty.

Dodaje jednak, że złodzieje nie powinni czuć się bezkarni. - Doraźnie kontrolujemy również wygaszone linie. Przyjmujemy zgłoszenie dotyczące Pleśna i wkrótce się tam pojawimy - zapewnia inspektor Straży Ochrony Kolei. - Zamierzamy zainstalować tam fotopułapkę w celu ujęcia sprawców.

Wysłaliśmy również zapytanie do Polskich Kolei Państwowych w sprawie potencjalnej kradzieży torów w Pleśnie koło Gubina. Dopytujemy czemu nieczynne linie nie są rozbierane?

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. regularnie sprawdzają stan zarządzanej przez siebie sieci kolejowej. W tym celu współpracujemy również m.in. z funkcjonariuszami SOK - odpowiada Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Jako zarządca infrastruktury kolejowej zapewniamy obecnie możliwie jak najlepszy dostęp do sieci kolejowej, zarówno w kontekście ruchu pasażerskiego, jak i towarowego. Systematycznie analizujemy możliwości inwestycyjne, które w jeszcze dogodniejszy sposób dostosują przejazdy pociągów do aktualnych lub przyszłych potrzeb podróżnych i przewoźników. Z tego względu prowadzone są inwestycje – obecnie w ramach Krajowego Programu Kolejowego realizujemy ponad 220 projektów za ok. 76 mld zł. Efektem są sprawniejsze, bezpieczniejsze i bardziej komfortowe podróże. Sukcesywnie zwiększa się dostęp do kolei. W województwie lubuskim, w ramach KPK, zmodernizowaliśmy m.in. estakadę kolejową w Gorzowie Wielkopolskim oraz modernizujemy odcinek Zbąszynek – Czerwieńsk.

Wszystko wskazuje na to, że stare, niedziałające linie kolejowe mogą się jeszcze przydać. - Chcemy w dalszym ciągu rozwijać sieć kolejową, dlatego nie podejmujemy działań prowadzących do likwidacji linii - podkreśla Śledziński. - Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. analizują inwestycje w przyszłej perspektywie. Lista projektów będzie zależała m.in. od dostępnych źródeł finansowania.

Zobacz też:

Czytaj także

Złoto najdroższe od dekady

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3